Fisky Business: Drivna Food Truck Entreprenörer från Lund i Skåne

Fisky Business Food Truck från Lund i Skåne. Ägarna och Food Truck Entreprenörerna Sofia och Hannes i sin Food Truck.

Hannes och Sofia, grundarna av Fisky Business Food Truck, möttes i köket på en restaurang i norska Stavanger där Hannes var kock och Sofia var servitris. Deras gemensamma passion för matlagning och service ledde till en dröm om att erbjuda en unik smakupplevelse med fisk som huvudingrediens, en råvara de båda älskar.

Vi fick en riktigt inspirerande pratstund med Hannes då Sofia var och hämtade 200 kg torsk på deras lager till Fisky Business’es nästa Food Truck-event!

Fisky Business Logotyp
Fisky Business' beryktade Fisk Taco sticker verkligen ut både utseende och smakmässigt!

Året 2014 markerade starten på matäventyret när Sofia och Hannes ville göra något tillsammans och tittade på en rad restauranger bla Briggen på Hanö i Blekinge skärgård men istället startade upp Fisky Business då friheten med ett mobilit kök lockade.

Med ett tältkök på Malmöfestivalen blev deras matkoncept snabbt populärt. Ryktet spred sig och de fick uppdrag runt om i Skåne men var ända uppe i Luleå med Fisky Business konceptet!

Att frakta, bygga upp och riva sitt pop up kök varje gång de hade ett matgig var dock både tidskrävande och opraktiskt. Drömmen om en Food Truck startade på allvar där och då, och de växlade upp och jobbade ännu hårdare för att det skulle bli verklighet.

Fisky Business Citroen HY-van från 1968.

Sommaren 2018 kom äntligen deras ombyggda Citroen HY-van från 1968 till Lund! Samma år fortsatte succén med Fisky Business bla på Malmöfestivalen. Allt rullade på som det skulle. Men sedan kom Covid-19 pandemin och satte en temporär paus på deras street food-äventyr.

När de upptäckte att restaurangen på Hanö återigen var ledig 2020 övergick de till att driva restaurangen och deras koncept Hanö Hamnkrog då ”en tredje chans förmodligen inte skulle komma”. 2021 tog de även över Vandrarhemmet på ön. Och nu är dessutom Food Trucken igång och rullar igen så det är hektiska dagar för entreprenörerna bakom Fisky Business!

Vad inspirerade er att starta Fisky Business Food Truck?

” – Vi hade vårt matkoncept färdigt tidigt. Först med vårt ambullerande ”pop up kök” byggt med det man hade till hands men det var otroligt tidskrävande. Med en food truck skulle flexibiliteten finnas så tanken på food truck föddes tidigt 2015. En ”sillavagn” köptes men vi insåg snabbt att det var en food truck vi ville ha. Fördelen var att det redan fanns ett koncept så med en food truck blev det bara en glad överraskning för de som redan kände till oss.”

Vilka råd kan ni dela med er av till någon som funderar på att starta en Food Truck i Sverige?

” – Testa dina idéer! Kommer du från Restaurangbranschen kan det vara smart att starta ett AB redan innan drömmen om en food truck är i hamn. Konsulta eller kör dina timmar på fakturering. Bygg upp kapital och kör sommaren med en hyrd food truck tex. Använd vinster till investeringar och se till att utveckla och finslipa dina idéer.

Många stirrar sig blinda på att bara arbeta mot kommuner för att parkera trucken. Vi har valt att bla koncentrera oss på stora aktörer av markägare istället. Byggplatser tex. De står ofta för el, vill knappt ha betalt för uppställningen av Food Trucken när man för det på tal utan är glada att kunna erbjuda sina anställda en lunchservice.  Det är värt att åka dit en vecka innan på rekogniseringsrunda, lämna broschyrer och sätt upp PDF’er med schema när man kommer dit. Speciellt under lågsäsong gäller det att ”grinda” luncher.

Man vill ha ett årsschema och man behöver våga chansa lite. Hitta evenemang som återkommer, håll dina åtaganden och bygg relationer med arrangörerna! Tänk alltid långsiktigt kring evenemang.

Viktig innan man satsar på de riktigt stora evenemangen; skaffa dig erfarenhet! Sikta in dig på mindre evenemang i småkommuner, kolla grupper på Facebook efter event, marknader mm. Var kreativ! Många är öppna för att låna ut ett elutag och ställer gärna upp med mark och el. Vi kör rätt mycket på sådana event under lågsäsong. En hundring är lika mycket värd i Kävlinge som i Malmö! Ofta kan dessa evenemang ge bra avkastning på investerad tid.

Innan du kör de riktigt stora eventen måste du ha full koll över ditt koncept; logistik, personal och hur mycket du kan du producera. 40 port/ tim funkar inte utan snarare 100 port, speciellt på stora evenemang. Det gäller att optimera lönsamhet, hitta flaskhalsarna och hitta lösningar – ibland egna lösningar.”

Fisky Business Food Truck ute på uppdrag.
Herkules II: den egendesignade fritösen i Fisky Business Food Truck.
Fisky Business Food Truck; en guldfärgad dröm för drivna entreprenörer.

” – Hos oss var tex fritösen ett problem märkte jag då den tappade effekt vid högt tryck. Efter att ha letat utan framgång på marknaden och några nätters funderande tog jag fram papper och penna och designade min egen. Jag kallar den ”Herkules” och den har ”infinity” kapacitet! Har aldrig varit med om att den sackar efter. Detta gör att vi aldrig har någon kö att tala om och kan trycka ut mycket mat snabbare; vilken i sin tur ger bättre lönsamhet förstås.

Låt ditt Food Truck-koncept växa fram men testkör, förbättra och var fullt förberedd  innan du startar upp din truck.

Sedan behöver du vara insatt i marknadsföring, hur sociala medier fungerar och tänka utanför boxen. Odla din fan-base, skapa ambassadörer för ditt varumärke genom att försöka komma ihåg gäster, var öppen, prata mycket och var generös.”

Kön ringlar sig lång till Fisky Business Food Truck.
Vilka ytterligare marknadsföringsstrategier har ni använt för att bygga och behålla en lojal kundbas? Finns det några som har fungerat särskilt bra för Fisky Business?

” – Var aldrig för snål! Många av våra kollegor tar bra betalt men portionerna är små. Vi kör 200 gram istället för 100 gram. Visst kostar det lite mer att ha stora portioner. Men vi ser att vi får igen det med nöjda gäster som kommer tillbaka och pratar gott om Food Trucken. Ibland kommer gästerna två ggr och äter under ett evenemang och då har man fått en lojal ambassadör för varumärket vilket är en väldigt effektivt marknadsföring – och uppskattat!

Du måste sticka ut! Bilen är viktig. Vi har en stor öppen lucka vilket gör att gästen ser vad som händer. Man märker att gästen uppskattar att de ser hela förloppet; från tillagning till servering. En gäst scannar av om det finns fler food trucks; ser det inte rent och fräscht ut brukar det återspeglas i maten, eller hur?

Sedan får man aldrig underskatta sina gäster. De känner igen ett Garant hamburgerbröd. Man måste vara professionell hela vägen.”

Fisky Business Food Truck. Deras nya och moderna Citroen Food Truck.
Hur hanterar man utmaningar med tanke på olika väderförhållanden och evenemang?

” – Räkna med att 20% kommer att regna bort! Men det brukar jämna ut sig i längden. I år var det lite annorlunda, sämsta året på länge. Vi har dock haft långa köer även i regn. När det gäller saker som du inte rår över som regn så gäller det att ha en produkt som går att ”skala upp och skala ner”, ha en backup plan om inte allt går åt och optimera dina inköp efter ditt schema.”

Hur ser er kreativa process ut när ni skapar nya rätter för er Food Truck? Har du några avslutande tips för att sticka ut även matmässigt?

” – Är man den typen tänker man såklart på det hela tiden! Man ligger sent om nätterna och gör någon anteckning som man sedan försöker tyda dagen efter. Att hämta inspiration från andra gör man givetvis men man får aldrig göra en copy-cat.

Tex så är Fisky Business Fish n’ Chips en så bra tolkning av den traditionella rätten som möjligt. Fisk Tacon däremot tog två somrar att få till den den versionen vi har nu. Vår Chilitwist Dressing är ett helt eget recept med en unik mix av kryddor som gör att den inte finns någon annanstanns och sticker ut. Uppenbarligen går den också hem hos våra gäster!”

Här hittar du mer om Fisky Business

Fisky Business hemsida kan du läsa mer om de drivna Food Truck Entreprenörerna.

Där hittar du information om var de håller hus med sin Food Truck, om livet som krögare på Fisky Business Hönö och har möjligheten att boka Fisky Business Food Truck eller låta Sofia och Hannes köra sitt Pop Up-kök!

Glöm inte att följa Fisky Business på Instagram och Facebook.

Vill du synas på Startafoodtruck.se?

Vi gör gärna en intervju med dig om du har ett spännande matkoncept och kan tillföra inspiration till våra läsare som planerar, är i färd att starta eller redan driver en food truck. Notera att vi förbehåller oss rätten att välja Food Trucks vi är intresserade av och väljer att publicera.

Börja med att maila oss och berätta om din Food Truck

Det är naturligtvis gratis marknadsföring för er food truck vi pratar om och inget annat!
Dela gärna med alla Food Truck Lovers!

1 reaktion på ”Fisky Business: Drivna Food Truck Entreprenörer från Lund i Skåne”

  1. Roland Ericsson

    Mycket seriöst och en unik food truck. Blir imponerad av alla tips som de delar med sig av.
    Det måste vara perfekt i varje steg förstår man när man läser att det handlar om 100 port i timmen.

    Ha en fortsatt bra dag.

    Mvh
    Rolle

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *