6 saker att tänka på innan du startar Food Truck
Innan du startar Food Truck behöver du tid för planering , analys och förberedelser. Drömmen att starta din egen food truck och dela din passion för mat med världen är inte en enkel sak. Att ge sig in i food truck-branschen är en spännande och givande resa, men redan i idéstadiet kan det kännas överväldigande. Det känns som att det är tusen saker att hålla reda på, analysera och ta tag i innan drömmen kan bli verklighet.
Vi hjälper dig på vägen; från de första trevande stegen i idéstadiet till när du är igång och behöver tips, råd och inspiration!
Med en noggrann planering och rätt förberedelser blir den fortsatta resan med en Food Truck enklare. Allt tungt förarbete är värt mödan. Det gäller att bygga en stabil grund för framgång redan från start och undvika vanliga fallgropar på vägen. Att planera ska inte behöva vara tråkigt och ett nödvändigt ont. Det är i planeringen som du för första gången ser embryot till din framgångsrika Food Truck så du har en spännande tid framför dig med rätt ”mind set”!
Här är de 6 viktigaste sakerna du behöver tänka på tidigt i själva idéstadiet när du ska starta din första food truck.
1. Utforska och Analysera Marknaden
Innan du startar Food Truck behöver du göra Affärsplan. Det är i den du sätter ord på vad ditt företag; din food truck, ska vara, hur du ska hitta dina gäster, vilka områden du ska verka på, matkoncept och målet du har med ditt företagande. Här kommer du behöva göra SWOT-analyser och prognoser. Det gäller att få kunskap om hur marknaden ser ut, du behöver förstå vilken din målgrupp är, deras köpbeteende och värderingar – och vilka konkurrenter du har. Vi väljer dock att se dem som kollegor och det är en bättre start om du frågar oss. Se istället till att hitta dina unika egenskaper som ger dig en positionering som skiljer dig från andra food trucks. På så sätt kompletterar ni kanske varandra istället för att konkurrera?
Det är ingen svår ekvation; folk drar folk och lägger du till ett bredare utbud blir resultatet att utbudet passar fler gäster vilket genererar en bättre business för alla.
Så skapa en genomarbetad Affärsplan. Behöver du hjälp med vad en Affärsplan ska innehålla så hittar du en guide här.
2. Definiera din Vision och Mål med en Food Truck
I din Affärsplan kommer du att definiera ditt syfte med att driva en Food Truck. Utöver att skapa menykoncept, sätta en budget, göra inköp, komma fram till prissättningar och andra kostnadsstrukturer mm så borde det vara den enklaste delen, eller hur? Men som du vet är det inte alltid lätt att sätta ord; eller fingrar heller för den delen, på det enkla. Så låt oss få det sagt:
Syftet med att driva ett företag är att tjäna pengar. Punkt.
Med det sagt så kan syftet med att beskriva mål och vision istället vara att sätta ord på hur du kommer tjäna dina pengar på ett hållbart, framgångsrikt och utvecklande sätt. Eller med andra ord; hur din passion att äga och driva en food truck med ditt unika matkoncept blir motorn och det som utgör just din personliga Vision och Målbild.
För att driva ditt företag och köra din Food Truck i den riktningen, så behöver du även utveckla en Varumärkesstrategi, en Marknadsföringsstrategi och budget.
3. Skapa en Realistisk Budget
Skapa en realistisk budget som täcker in allt från att hyra, leasa eller köpa din food truck, till kostnaderna för att utrusta Food Trucken med den rätta verktygen, framtagandet av en grafisk profil, hemsida, marknadsföring, personalkostnader, alla utgifter för att söka tillstånd, driftskostnader etc och naturligtvis ett startkapital och registreringsavgift för att bilda ett Aktiebolag eller annan företagsform när du kommit så långt i planeringen.
Här behöver du verkligen undersöka vilka Food Truck-alternativ som finns på marknaden för att hitta rätt lösning för just din affärsidé då själva food trucken utgör den största investeringen. Inte minst för att din Food Truck ska ha en optimal storlek, utrustning och andra egenskaper för ditt koncept.
Ett bra sätt kan vara att testköra ditt matkoncept genom att hyra en Food Truck av den modell du fastnat för vid några enstaka tillfällen eller under en kortare tid för att utvärdera om food trucken, matkonceptet och budgeten håller innan du satsar fullt ut.
4. Satsa på en Marknadsföring som sticker ut i mängden
Om Affärsidén och Budgeten ser vattentät ut så är det dags att tänka på hur du ska marknadsföra din Food Truck.
En Food Truck är i sig ett starkt varumärke som sticker ut; en rullande reklampelare för ditt företag. Se till att Food Trucken kommunicerar ett tydligt budskap, bygg marknadsföringen kring ditt varumärke, stick ut i mängden och var unik.
Är din passion att grilla burgare i din Food Truck så se till att de är värda att bilda kö och dö för! Du behöver inte uppfinna hjulet igen men se till att göra en förbannat snygg fälg om du ska göra något som många redan gör!
Bestäm tidigt hur du vill kommunicera och marknadsföra din Food Truck. Vilket språk ska du använda? Vilken känsla vill du förmedla? Ska du ha en hemsida (absolut, om du frågar oss!) eller förlita dig enbart på att synas via Sociala Medier? Ska du skaffa ett Tik-Tok-konto? Instagram? Pinterest? Twitter (har du sett filmen ”Chef” kan det vara lockande men känns som att det skulle funka bättre i USA än i Sverige)? Eller rent av en LinkedIn-profil? Kort och gott; det finns många olika vägar att nå ut till potentiella gäster. Vilken marknadsföringsmix du än väljer; se till att du kan upprätthålla ett kontinuerlig flöde av intressanta uppdateringar som skapar engagemang och stärker ditt varumärke.
Din Digitala Strategi och Närvaro Online är essentiella delar av en Marknadsföringsplan och kommer vara avgörande för din framgång.
5. Ha en Plan-B redo om Mr Murphy Law dyker upp
När du har skapat en genomarbetad affärsplan och marknadsföringsplan kommer du att ha en tydlig vision och strategi för att nå dina mål. Viktiga detaljer som din meny, prissättning och en realistisk budget för att täcka dina kostnader och utgifter finns med, allt är på plats och företaget registrerat – men: Ha en plan B om saker inte blir som du tänkt dig!
Självklart ska du tro på din affärsidé hela vägen men vägen framåt kan vara slingrig, innehålla vägbulor och i värsta fall återvändsgränder. Det är tyvärr en del av företagandet med en Food Truck. Därför kan det vara bra att inte måla in sig i ett hörn med ett allt för nischat koncept. Flexibilitet och möjligheten att kunna tvärnita för att ta ett sidospår kan vara avgörande om något inte funkar.
Att sälja Strömmingskebab funkar i Västervik men knappast i Göteborg – där är det sêll som gäller, eller?
För att undvika obehagliga överraskningar kan det vara bra att ha tänkt igenom ”worst case scenarios” och vad du kan göra för att din Food Trucks vara eller inte vara ska äventyras.
- Hur påverkar det din verksamhet om ändringar i regler eller lagar skulle bli aktuellt?
- Hur ska du agera om en kollega helt plötsligt dyker upp med ett liknande men mycket vassare matkoncept på din marknad?
- Om du bryter armen – kan du fortfarande genomföra det där företagsgiget du fick eller street food festivalen du ska medverka på?
Att identifiera svagheter och brister i en SWOT-analys är egentligen bara ett sätt att belysa var du kan göra förbättringar, samtidigt som du rent av kan få nya idéer och hittar affärsmöjligheter du kanske inte tänkt på.
Vi har sammanställt ett antal Affärsidéer för Food Trucks som du kan läsa för att få inspiration.
6. Var alltid noggrann i alla dina förberedelser
Den sista punkten är kort men viktig att ha med: Gör förarbetet och planeringen så grundligt du bara kan med Affärsplanen, Budgeten och Marknadsföringsplanen. Slipa på ditt koncept, ta reda på vilka licencer du måste ha, vilka regler och lagar som finns och vad som gäller i din kommun när du ska starta en Food Truck.
Du hittar svar på de vanligaste frågorna i vår guide FAQ om Food Trucks.
Våra Food Truck Guider hjälper dig
Innan du startar food truck hittar du djupgående material om regler och lagar, detaljerade checklistor, informativa artiklar och faktaunderlag som täcker ämnena ovan, och mycket mer, i våra Food Truck Guider.
Allt du behöver veta för att starta food truck i Sverige – samlat på ett ställe.
Jag säljer koreansk streetfood från ett tält på Hornstullsmarknad. Jag har en fin lastbil och skulle vilja sälja på fler olika ställen, men jag letar efter en plats, marknadsföring och en lastbil som passar mig. Det skulle vara fantastiskt om ni kunde hjälpa mig. (Registrerad som enskild firma, godkänd Miljö- och hälsoskyddsnämnden)
Tack
Mvh
Whoacup SOO